Wednesday, January 26, 2005

你在那边还好吗?

“Just a moment can change everything.”

This is what I saw on the Calvin Klein’s Eternity Moment advertisement at a bus stop weeks ago.

Just one moment…

***

I thought I have gotten over his death, especially since it has been over four years.

I have successfully tried to stop thinking about his existence and his death for the past four years (except for certain times). At least I thought I have.

Four damn fucking long years.

But well, I just realised that I haven’t.

Somehow or another, everything came back to me. My mind is flooded now, with his images, his voice, his actions, his music and so on.

If he were still alive, he would have graduated from NTU communication studies with a good honours degree, and probably he would have gotten a satisfactory job as well.

But no, he didn’t even have the chance to begin his undergraduate studies.

It took just one moment to change his future, and everybody else’s future.

Just that fall. Just that moment.

I wonder what would have become of me if he was my close friend instead.

***

我还记得他在报馆曾经打趣地对我说过:“你穿的 T-shirt 的四个箭头校徽实在耀眼。”

后来我才知道,原来,他也是黄城的人。

很巧的,他也曾是《黄城夜韵》的人。

可是,他应该没有料到,四个箭头的校徽今年正式走入历史,和他的命运一样,一样地走入黄泉。

如果他知道的话,应该会满腔愤慨。怎么说,他也曾是 student councillor,对黄城疯狂的程度,不在话下。

***

到现在,我还记得他的母亲在他葬礼的哭声。我们去了他的葬礼,听到他父亲说他多么能干,多么有为……听着听着,M差一点儿就哭了起来,毕竟他离开我们的时候只有 20 岁,而我当时只有 18 岁。

而我 20 岁的时候,我在干嘛?

***

原来,他也喜欢玩相机,也喜欢背包旅行,这都是他死后我才知道的。

当然,如果他不喜欢玩相机,他的尸体永远也不会被家人认出(警方是找到他的相机才确认他的身份,因为腐烂的尸体已经让他的家人无法辨认)。

当然,如果他不喜欢背包旅行,他更不会在虎跳峡跌进深渊里,一直往下坠,往下坠。

他从另一个角度,看到虎跳峡精彩的另一面。

没有人有这样的“勇气”这么欣赏虎跳峡。

虎跳峡本来已经很漂亮,现在因为他,而更加绚丽。

总有一天,我也要去云南,我也要去虎跳峡。

我要站在让他跌下的那块石头上。

***

我和他有许多的共同点,他走过的路我现在正在走着,是凑巧,是缘分,实在没有必要说清楚。

我也不愿意设想这么多。

***

当然,每个人都有离开的一天。佛兰克林形容的好:

“我们的亲戚友人和我们像被邀请到一个无限期的欢乐筵席里。因为他较早入席,所以他就比我们先行离席。我们是不会如此的凑巧地同时离开的。但当我们知道我们迟早也要跟他一样地离开这筵席,并且还一定会知道将在何处找到他时,我们对他的先走一步为什么要感到悲伤呢?”

但是,他只不过是早我两年入席,为什么这么早就退席?

这是我一直都无法接受的事实。

你在那边还好吗?

No comments: